Bråviksskolan ligger i ett naturskönt område nära Bråviken. Våra skoldagar präglas av nyfikenhet, upptäckarglädje och kreativitet. "Våga prova en större hatt" - våga växa lite till.

fredag 13 januari 2023

Veckobrev v.2 Årskurs 3

Hej alla vårdnadshavare!

Då är vi igång med en ny termin efter lite härlig ledighet! Vi har haft en fin första vecka i båda klasserna! I samband med terminsstart har vi varit noggranna med att påminna om de ramar och rutiner som gäller för att bidra till ett gott klassrumsklimat och vi har haft fina lektioner tillsammans under veckan som varit. Nu taggar vi till ordentligt för en bra sista termin innan våra kära elever vandrar vidare så småningom till mellanstadiet. 

Information

Ytterkläder och extrakläder

Ny termin är ett perfekt tillfälle att ta en titt som vårdnadshavare över vad era barn har i sina skåp i form av ytterkläder och extra kläder. Det är viktigt att alla har bra passande ytterkläder för kalla eller regniga dagar samt en bra uppsättning med extra kläder ifall de blir blöta på rasten. Vi ser gärna att alla har med sig någon form av extra överdel, extra byxor och extra strumpor åtminstone. 

Skridskodag

Vecka 6 och 7 kommer år 3 ha skridskodag! De elever som är i blåa gruppen kommer att åka fredag 10/2 och den röda gruppen kommer att åka fredag 17/2.
Vi åker från skolan 8:20 och kommer vara tillbaka lagom till lunch. Halvdagen kommer bestå av ett lektionsupplägg där eleverna kommer träna färdigheter i skridskor som åka framåt/bakåt, svänga och bromsa. Vi kommer leka lekar och köra lite hinderbanor. Eleverna kommer även få åka lite fritt och fika. 

Eleverna ska ha med sig skridskor och hjälm samt fika. Har ni inga egna skridskor så är ett tips att låna av vänner eller FRITIDSBANKEN som lånar ut till allmänheten. Det finns vid Klockaretorpet (fritidsbanken.se). Tänk på varma kläder och gärna extra ombyte.

Vid frågor, kontakta idrottsläraren Robin robin.ahlberg@norrkoping.se 

Ämnesinformation

Svenska

Denna vecka i svenska har vi arbetat med återberättelse i form av händelseboken. Eleverna fick berätta vad de har gjort under jullovet, vad de fick i julklapp om de såg några fyrverkerier eller träffat någon kompis. Det låter som att alla har haft ett skönt lov och vi fortsätter att förbereda eleverna allt vi kan inför nationella proven Vi har därför denna vecka också börjat med att beskriva personer, något vi vet är svårt men vi hoppas att eleverna tar till sig de tips och trix vi ger dom. 

3A: Den här veckan har vi skrivit i händelseboken om jullovet. Barnen fick skriva tio meningar. Vi har också arbetat med läsresan. Vi har fått lära oss mer om regnskogen och vilka djur som lever där. Vi hade en väldigt lång och härlig diskussion om djur över hela världen. Vi hade även djupa diskussioner om djurplågeri och djursmuggling. Den blåa gruppen har ritat monster efter en klasskompis beskrivning. Vi jämförde sedan ”originalbilden” med kopian, och det blev väldigt spännande resultat. En del bilder blev väldigt lika, och andra skiljde sig en hel del. Vi pratade om hur viktigt det är att vara väldigt tydlig när man skriver en beskrivning. 

Matematik

Den här veckan fick eleverna nya matteböcker vilket dem tyckte var väldigt roligt! Den här boken berör många andra delar av matematik som exempelvis geometri, bråk och enheter, jämfört med föregående mattebok som hade främst fokus på de fyra räknesätten. Detta innebär att vi kommer ibland ha vissa lektioner eller lektionsmoment där vi inte använder matematikboken där vi arbetar med och repeterar arbetsområden inom matematik som inte täcks i så stor grad i denna bok. 

Den här veckan har vi börjat med kapitel 1 som handlar om bråk! Vi har lärt oss relevanta begrepp som hör till området, t.ex. tredjedel, fjärdedel, bråktal, bråkstreck och repeterat vad täljare och nämnare är. Vi har sedan arbetat med att skriva bråktal och förståelsen för innebörden av bråk. Eleverna har sedan fått även arbeta med tiondelar och hundradelar. De har arbetat på riktigt bra och matematiklektionerna den här veckan har varit riktigt roliga i båda klasserna! 


Tips på samtal/repetition med ert barn:
a) Be ditt barn förklara för dig vad skillnaden är mellan ett bråktal och ett heltal, exempelvis 36 och 136

b) Be gärna ditt barn förklara vilket är det största alternativet av 110 eller 1100 och hur det kommer sig att det är så. 

So

I so:n har vi arbetat med stenåldern. Vi har pratat om hur man levde och varför det hette stenåldern. Jag visade även det tecknade barnprogrammet Flintafamiljen för barnen, då flintafamiljen levde på stenåldern. Barnen har fått arbeta i sina häften och svarat på frågor. Vi har även fortsatt titta på Arkeologens dotter som är en serie med flera avsnitt, som handlar om forntiden. 

NO/Tk 

Denna vecka har vi smått börjat prata om magnetism. Vi har också pratat om orden attrahera = dras mot varandra och repellera = stöter ifrån varandra. Eleverna fick även känna på detta genom att vi hade två magneter som antingen var + laddade eller - laddade. 

Engelska

Den här veckan har vi sett ett avsnitt av det efterlängtade serien The game. Avsnittet handlade om kroppen och kläder, vilket är det arbetsområde vi kommer att arbeta med nu. Genom att titta på avsnittet får eleverna lyssna och höra olika ord och uttryck med visuellt stöd för att breda ut sina ordförråd och få bredare kunskaper. Efter serien har vi sjungit Head shoulders knees and toes tillsammans vilket var ett väldigt uppskattat moment i båda klasserna! Där tränar eleverna både på ord samt uttal. Sedan arbetade vi i tillhörande arbetshäfte till avsnittet där eleverna fick repetera ord och fraser de lärt sig från dagens avsnitt samt även arbeta vidare med engelska ord om kroppen och kläder. Vi kommer att fortsätta arbeta med kroppen och kläder under nästa vecka. 

Idrott 

På idrotten arbetar vi med takt och rytm och leker lekar. Eleverna har en dans (Superhero) och en basketdans (We will rock you). Eleverna kan träna danserna på min youtubekanal (Idrottslärare Robin) om man vill eller har missat pågrund av sjukdom. Vi har bedömning v.3 lektion nummer 2. 

Bild
Den här veckan har blåa gruppen fått skapa teckningar utifrån temat “Nyår och fyrverkerier”. Uppgiften har varit att de ska på något sätt skapa en teckning där de arbetar med färger för att förstärka färgerna också samtidigt som de övat på olika tekniker för att använda särskilt material. De har använt svart bakgrund och sedan fått arbeta med torrpastellkritor. Nästa vecka kommer röda gruppen få göra detta.

Vecka 3
Mån: 

Tis: Idrott blå grupp

Ons:

Tor: Idrott röd grupp
Fre: Idrott båda grupperna 

Hoppas ni får en trevlig helg!
Hälsningar, pedagogerna i årskurs 3

linnea.sjoo@norrkoping.se
therese.skoldeback@norrkoping.se
vanessa.forsyth@norrkoping.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar