Bråviksskolan ligger i ett naturskönt område nära Bråviken. Våra skoldagar präglas av nyfikenhet, upptäckarglädje och kreativitet. "Våga prova en större hatt" - våga växa lite till.

fredag 20 januari 2023

Veckobrev v.3 Årskurs 3

 Hej alla vårdnadshavare!

Hoppas ni har haft en lika härlig vecka som vi! Nu börjar vi alla komma åter igen in i rutiner och vanor, och känslan av lov och sovmorgnar är nog lite bortglömt nu för de flesta av oss! Vi njuter ändå av att vara igång igen såklart!


Information


Veckans ord
Eleverna har denna vecka fått veckans ord som de ska träna att stava. Eleverna har orden nedskrivna i en röd liten bok som ligger i väskan. Träna dom gärna på ett separat papper och be en förälder/syskon säga ordet så kan du stava. Läxan är lite extra träning på stavning inför nationella proven men det är även ord som kommer i läsresan och som vi jobbar med varje vecka. Läxan är från fredag till fredag. Det är 12 st ord med fokus på stj och skj. 


Skolenkät

Vi bifogar information om hur ni går tillväga för att besvara skolinspektionens skolenkät. Klicka på länken nedan för att ta del av informationen. 

Information om skolinspektionens skolenkät


Löss
Det går löss på skolan. Det har rapporterats i olika årskurser om återkommande fall av löss, dvs. att efter behandlad löss har det återkommit. Detta är tydliga tecken på stor spridning av löss. Läs bifogad information genom att klicka på länkarna nedan, och kolla gärna era barn så att vi kan förhindra ytterligare spridning. 

Rutin förebygga huvudlöss

Information till vårdnadshavare vid förekomst av löss


Ytterkläder och extrakläder

Ny termin är ett perfekt tillfälle att ta en titt som vårdnadshavare över vad era barn har i sina skåp i form av ytterkläder och extra kläder. Det är viktigt att alla har bra passande ytterkläder för kalla eller regniga dagar samt en bra uppsättning med extra kläder ifall de blir blöta på rasten. Vi ser gärna att alla har med sig någon form av extra överdel, extra byxor och extra strumpor åtminstone. 


Skridskodag

Vecka 6 och 7 kommer år 3 ha skridskodag! De elever som är i blåa gruppen kommer att åka fredag 10/2 och den röda gruppen kommer att åka fredag 17/2.
Vi åker från skolan 8:20 och kommer vara tillbaka lagom till lunch. Halvdagen kommer bestå av ett lektionsupplägg där eleverna kommer träna färdigheter i skridskor som åka framåt/bakåt, svänga och bromsa. Vi kommer leka lekar och köra lite hinderbanor. Eleverna kommer även få åka lite fritt och fika. 

Eleverna ska ha med sig skridskor och hjälm samt fika. Har ni inga egna skridskor så är ett tips att låna av vänner eller FRITIDSBANKEN som lånar ut till allmänheten. Det finns vid Klockaretorpet (fritidsbanken.se). Tänk på varma kläder och gärna extra ombyte.

Vid frågor, kontakta idrottsläraren Robin robin.ahlberg@norrkoping.se 


Ämnesinformation


Svenska
Denna vecka har vi fortsatt med läsresan där vi jobbar med djur i regnskogen.Vi har haft lästräning och tränat på stavning. Den här veckan har det varit fokus på ord med sj-ljud. Vi har också tränat vidare på att skriva faktatext, denna gång om vargen. Vi har även denna vecka jobbat vidare mbeskrivningar och då att beskriva både personer och monster. Vi har även gett eleverna veckans ord som kommer att tränas på både under lektionerna men även hemma.



Matematik

I matematik den här veckan har vi fortsatt arbeta med bråk. Vi har arbetat med en hel, jämföra bråktal med lika stora nämnare eller lika stora täljare samt addera bråk med lika stora nämnare. Utöver detta har vi även haft tillfällen när vi har lite längre lektioner där vi har delat in lektionen i två delar där vi även hunnit repetera uppställning och problemlösningsuppgifter. Eleverna har under förra veckan fått ny räknebok som de kan använda till arbete vi gör utanför matematikboken för att göra beräkningar och andra typer av matematiska uppgifter. Ibland arbetar dem i par och ibland har de fått arbeta själva med uppgifterna. 


Tips på samtal/repetition med ert barn:
a) Be gärna ditt barn förklara hur man skriver ett bråktal som en hel. 

b) Fråga gärna ditt barn vilket tal som är störst mellan 24 och 28 och varför. 

c) Uppmana gärna ert barn förklara hur man ska tänka när man adderar bråktalen 14 + 24


So
I so:n denna vecka har vi arbetat med runskrift. Vi har tittat på runstenar och haft spännande diskussioner om hur lång tid det måste tagit att skriva förr i tiden. Sedan fick barnen skriva egna meningar på runskrift. Väldigt uppskattad lektion.  



NO/Tk 

Vi har denna vecka jobbat med magnetism. Vi har kollat på olika sorters magneter och fortsatt med begreppen attrahera och repellera. Vi hann också kolla på en film och göra ett quiz. Vi kommer under nästa vecka fortsatt jobba vidare med magneter, vi kommer att också att göra ett experiment med en kompass.  


Engelska

I engelska den här veckan har vi fortsatt arbeta med klädes ord. Vi har repeterat de olika begreppen som finns samt olika färger. Vi har därefter kört en engelska-ormlek som går ut på att alla får ett varsitt kort med en mening som sedan ska länka ihop sig med en kamrat, ex. “I’m wearing a green t-shirt, who is wearing red socks?”. Inför detta gick vi igenom alla kort för att eleverna skulle bekanta sig med alla begrepp. Vi pratade också om vikten av att vi har stor acceptans på våra engelska lektioner och hur viktigt det är att alla ska kunna känna sig bekväma med att testa att uttala engelska ord, och att om man råkar ha fel uttal så gör det ingenting alls. Eleverna i båda klasserna har varit otroligt duktiga vid det här tillfället och det har inte förekommit en enda fall där någon har påpekat någons uttal eller liknande. Så det får ni gärna berömma era barn för då det är så viktigt att man ska kunna våga uttrycka sig och testa sitt uttal. Vi har pratat om muskelminnet och att det är svårt att lära sig uttal av ett nytt språk eftersom musklerna i munnen och tungan är vana att röra sig på ett sätt för att uttala svenska ljud. Barnen har visat stor förståelse kring detta, vilket är väldigt viktigt för fortsatt utveckling i engelska. Efter detta moment fick eleverna arbeta i arbetshäften där de fått träna på begreppen och läsa och skriva orden på engelska. 


Idrott 

Eleverna har varit fantastiska med danserna under veckan och vi byter fokus där vi kommer ha ett arbetsområde med motoriska färdigheter med stationer och hinderbanor av olika slag. 


Bild
Den här veckan har andra halvan av grupperna fått ha samma bildlektion som förra veckan. De har fått skapa teckningar utifrån temat “Nyår och fyrverkerier”. Uppgiften har varit att de ska på något sätt skapa en teckning där de arbetar med färger för att förstärka färgerna också samtidigt som de övat på olika tekniker för att använda särskilt material. De har använt svart bakgrund och sedan fått arbeta med torrpastellkritor.


Vecka 4
Mån: 

Tis: Idrott blå grupp

Ons:

Tor: Idrott röd grupp
Fre: Idrott båda grupperna, Veckans ord

Hoppas ni får en trevlig helg!
Hälsningar, pedagogerna i årskurs 3

linnea.sjoo@norrkoping.se
therese.skoldeback@norrkoping.se
vanessa.forsyth@norrkoping.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar