Bråviksskolan ligger i ett naturskönt område nära Bråviken. Våra skoldagar präglas av nyfikenhet, upptäckarglädje och kreativitet. "Våga prova en större hatt" - våga växa lite till.

fredag 27 januari 2023

Veckobrev v.4 Årskurs 3

 Hej alla vårdnadshavare!

Denna vecka blir det ett lite längre veckobrev. Vi är tacksamma över att ni tar er tiden och läser våra veckobrev för att öka den röda tråden mellan skola-hem och också förstås för att ta del av viktig information som gäller er. 

Information

Förstärkning i personalfronten år 3
Förra fredagen fick vi en ny kollega vid namn Frans som ska agera som förstärkning för årskurs 3. Frans uppdrag är att stötta som extra vuxen där det finns behov. Vi är väldigt tacksamma att Frans har kommit till oss och många har redan hunnit bygga fina goda relationer med honom. Vi välkomnar Frans med stor famn till årskurs 3! 

Vi kan även gladeligen säga att från denna termin har Bråviksskolan fått tillskottet av en efterlängtad ny musiklärare vid namn Pernilla! Äntligen får eleverna ha ordentlig musik igen vilket är väldigt uppskattat! Vi välkomnar Pernilla med stor famn till Bråviksskolan! 

Skridskodag

Vecka 6 och 7 kommer år 3 ha skridskodag! De elever som är i blåa gruppen kommer att åka fredag 10/2 och den röda gruppen kommer att åka fredag 17/2.
Vi åker från skolan 8:20 och kommer vara tillbaka lagom till lunch. Halvdagen kommer bestå av ett lektionsupplägg där eleverna kommer träna färdigheter i skridskor som åka framåt/bakåt, svänga och bromsa. Vi kommer leka lekar och köra lite hinderbanor. Eleverna kommer även få åka lite fritt och fika. 

Eleverna ska ha med sig skridskor och hjälm samt fika. Har ni inga egna skridskor så är ett tips att låna av vänner eller FRITIDSBANKEN som lånar ut till allmänheten. Det finns vid Klockaretorpet (fritidsbanken.se). Tänk på varma kläder och gärna extra ombyte.

Vid frågor, kontakta idrottsläraren Robin robin.ahlberg@norrkoping.se 

Information till de vårdnadshavare vars barn går på fritidshemmet

I slutet av veckans veckobrev finns viktig information från fritidshemmet till de vårdnadshavare vars barn går på fritidshemmet. Viktigt att ni läser detta. Informationen finns längst ner i detta inlägg. 

Ämnesinformation

Svenska

Den här veckan har vi fortsatt träna på att skriva faktatexter. Den här veckan skrev vi om lodjuret/vargen. Precis som förra veckan fick barnen höra en kort text om lodjuret/vargen. Sedan fick de ett antal stödord som de skulle använda sig av när de skulle skriva sina egna faktatexter om lodjuret. Barnen är superduktiga på detta!! Barnen har fått göra Legilexi som är läs och hörförståelse. Detta gör barnen två gånger varje år, för att vi ska kunna se hur de ligger till i sin utveckling. Vi har även tränat på veckans ord inför fredag. 

Veckans ord v. 5
Vi önskar att eleverna har med sig den lilla boken på fredagar för att skriva in de nya orden.  (vecka v.5  se nedan)
1. morra, 2. grotta, 3. Jobbig, 4. toppen, 5. hoppas, 6. krocka, 7. koppel, 8. kommit, 9. lotteri, 10. plockar, 11. droppe, 12. botten. 

Matematik

I matematik den här veckan har vi arbetat klart med kapitel 1 som handlat om bråktal. Eleverna har fått ha laborativa lektioner där de fått spela mattespel för att befästa området. Vi har också arbetat med subtraktion med liknämniga bråktal. Utöver detta har vi även haft andra inslag i matematiklektionerna de pass som är lite längre där vi tagit oss an matematikens olika områden som repetition och förberedelse inför kommande nationella prov. Det kan vara varierande uppgifter där vi repeterar uppställning, problemlösningsuppgifter eller andra områden som exempelvis sannolikhetslära. Vi har avslutat veckan med matteprov i kapitel 1. Ambitionen är att resultaten från proven kommer att förmedlas till eleverna samt ha publicerats i IST under nästa vecka. 


Tips på samtal/repetition med ert barn:
Något som har uppmärksammats i detta område är att huvudräkning med bråktal har varit betydligt svårare än att arbeta med det skriftligt där det finns visuellt stöd i exempelvis bilder eller siffror. Ta gärna uppgiften nedan och läs den för ert barn, och be den använda huvudräkning för att komma fram till svaret. Om den har svårt med det, så försök samtala om innebörden av informationen man får i uppgiften som kan bidra till att lösa uppgiften. Uppmuntra eleven att fundera på hur ska den göra (vilka strategier) för att kunna lösa uppgiften utan visuellt stöd. Det ökar medvetenheten hos eleven gällande huvudräkningsmetoder men också ger tillfälle för förstärkning och bekräftelse genom att få sitta med sin förälder och samtala om detta, för att sedan känna att man till slut lyckas.
a) Charlie har gått två sjättedelar (2/6) av sin väg till skolan. Hur långt har han kvar tills han kommer fram? (Svara i bråktal)

So
Vi har fortsatt arbeta med stenåldern. Den här veckan har vi läst ett kapitel i läsresan om stenåldern. Barnen har sedan fått arbeta i par och svarat på frågor om texten.  

NO/Tk 

Vi har fortsatt jobbat vidare med magneter och magnetism. VI har denna vecka pratat om vilka ämnen som är magnetiska. Vi har pratat om ämnen som järn, kobolt och nickel. Vi har även gjort ett experiment där vi har använt järnfilspån och magneter, fråga gärna era barn vad som hände. 

Engelska

Vi har fortsatt repetera och befästa ord och begrepp om kläder och kroppsdelar med fokus på beskrivningar. Eleverna har fått beskriva en klasskamrat på engelska utifrån exempelvis kläder. I samband med detta har vi återigen pratat om vikten av att våga försöka uttala, och att språklära består av två delar, att lyssna och ta till sig samt att sedan producera - att prata själv. Vi har då pratat om hur viktigt det är med ett klassrumsklimat där man vågar försöka. Eleverna har sedan fått arbeta i par och ställa frågor om samt beskriva olika klädesplagg. Slutligen har eleverna fått en skrivbok i engelska och fått skriva en kort presentation om sig själva på engelska, utan stöd för att sedan med tiden kunna se sin egen progression i engelska skrivning. 

Idrott 

Vi arbetar vidare med motorik och kommer göra det i hinderbanor av olika slag. 

Bild
Blå grupp i 3a och röd grupp i 3b har fått skapa häftiga målningar där de fokuserat på att smälta samman färger. De har fått rita träd med grenar och sedan färglägga de olika delarna med hjälp av nyanser. Riktigt häftiga bilder blir det! Nästa vecka får röd grupp 3a och blå grupp 3b göra detta. 


Musik
Eleverna tränar på notvärden och spela rytminstrument tillsammans

Vecka 4
Mån: 

Tis: Idrott blå grupp

Ons:

Tor: Idrott röd grupp
Fre: Idrott båda grupperna, Veckans ord

Hoppas ni får en trevlig helg!
Hälsningar, pedagogerna i årskurs 3

linnea.sjoo@norrkoping.se
therese.skoldeback@norrkoping.se
vanessa.forsyth@norrkoping.se

Information till vårdnadshavare vars barn går på fritidshemmet 

Hej alla föräldrar och vårdnadshavare!

Vi vill meddela er att i fortsättningen kommer vi att skriva månadsbrev istället för veckobrev.

I januari har vi haft skapande samt experiment som tema på vår fritids. Barnen har fått skapa fritt med olika material som t.ex. kartong, plast, papper, paljetter, knappar mm. De har även gjort ett experiment inomhus som handlar om saltkristaller. Utöver det har barnen fått vara i rörelserummet, tälja i skogen samt haft fri lek ute och inne. 3:orna har varit på FTA och spelat fotboll. 

Under februari månad kommer vi att ha vänskap som tema. Barnen kommer få prata om vad vänskap är, pyssla mm. Vi kommer att ha sagoläsning, massagesagan och vi kommer även att uppmärksamma Alla hjärtans dag. Så klart kommer vi vara i skogen, rörelserummet och att ha massor av barnens val. 

Mer att tänka på:

Personaltätheten under dagen är anpassad efter omsorgsbehovet som grundar sig på föräldrarnas arbetstider. Därför ska du kontinuerligt lämna aktuellt schema/besked om vilka tider ditt barn ska vara hos oss. För att underlätta vårt arbete skulle vi vara tacksamma om ni gjorde ändringarna i IST istället för att ringa eller sms:a. 

Det går inte att förlänga fritidsvistelse även om ditt barn skulle vilja förlänga sin tid. 

Följ oss på Bloggen.

Nu hoppas vi på en härlig fredag och att barnen sedan får en underbar helg tillsammans med er.

Med vänliga hälsningar

Getingens personal  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar