Bråviksskolan ligger i ett naturskönt område nära Bråviken. Våra skoldagar präglas av nyfikenhet, upptäckarglädje och kreativitet. "Våga prova en större hatt" - våga växa lite till.

fredag 10 februari 2023

Veckobrev v.6 Årskurs 3

 Veckobrev v.6 Årskurs 3


Hej alla vårdnadshavare!

Då har ännu en trevlig vecka passerat och nu börjar vi redan närma oss kommande sportlov som är runt hörnet nu. Tiden går snabbt när man har roligt! 

Idag har blåa gruppen haft skridskodag vilket var väldigt trevligt! De har fått träna färdigheter, lekt lekar och kört hinderbanor och förstås även fått åka fritt. Förmiddagen var en succé i det soliga vädret!


Information


Skridskodag

Nästa vecka  kommer den röda gruppen ha skridskodag! Vi åker från skolan 8:20 och kommer vara tillbaka lagom till lunch. Halvdagen kommer bestå av ett lektionsupplägg där eleverna kommer träna färdigheter i skridskor som åka framåt/bakåt, svänga och bromsa. Vi kommer leka lekar och köra lite hinderbanor. Eleverna kommer även få åka lite fritt och fika. Eleverna ska ha med sig skridskor och hjälm samt fika. Har ni inga egna skridskor så är ett tips att låna av vänner eller FRITIDSBANKEN som lånar ut till allmänheten. Det finns vid Klockaretorpet (fritidsbanken.se). Tänk på varma kläder och gärna extra ombyte.

Vid frågor, kontakta idrottsläraren Robin robin.ahlberg@norrkoping.se 


Frånvaroanmälan

Vi påminner om vikten av att ni frånvaroanmäler ert barn i IST varje dag den är frånvarande från skolan. Det är viktigt att frånvaroanmälan sker på rätt sätt och till rätt ställe eftersom vi är flera undervisande lärare i klasserna samt vid eventuell frånvaro eller vikarie. Frånvaroanmälan ska alltså ske via IST och inte genom mejl eller på annat sätt. På det sättet kvalitetssäkrar ni att frånvaroanmälan går till på rätt sätt och att ert barns frånvaro också registreras på rätt sätt. Självklart går det bra att skicka mejl och informera också, men viktigt att anmälan i IST görs. 


Efterlysning!

Stella L saknar sina svarta termobyxor i stl 134.. Byxorna var namnade. Kolla gärna så du inte fått med fel byxor hem.



Ämnesinformation


Svenska

3a - Den här veckan har vi tränat på att skriva sagor. Vi lyssnade gemensamt till sagan om Rödluvan. Sedan återberättade vi sagan och delade upp det i början, handling och avslut. Barnen fick sedan skriva egna sagor om Rödluvan. Fokuset ligger på att kunna skriva sagor med tydlig inledning, handling och avslut. Vi har även arbetat med läsresan. Den här veckan har vi lyssnat på en berättelse och tränat vår läsförståelse genom att svara på frågor om texten. Vi har även fortsatt arbeta med adjektiv, där barnen exempelvis ska ringa in adjektiven i en mening. 


3b-  Denna vecka har vi tränat på att fortsatt vara muntliga “en ska bort” att kunna resonera och diskutera samt argumentera för sin sak. Vi har även fortsatt med läsresan där vi fick träffa på “Jördis hjärta Harry” en bra och roliga historia. Vi har även pratat och tränat på att göra inledningar och hur man kan utveckla en mening som bara är “jag ser en bil” till “jag ser en grön bil med gula prickar” du får alltså mer information i varje mening vilket ger mer spännande berättelser. Vi har även hunnit med läsförståelse om slalom samt lite göra klart. 



Veckans ord v. 7
Vi önskar att eleverna har med sig den lilla boken på fredagar för att skriva in de nya orden.  (vecka v.7  se nedan) 

1.kära, 2. köpa, 3. kedja, 4. kilometer, 5. kikare, 6. kyckling, 7. kämpa, 8. kittlas, 9. känna, 10. förkyld, 11. kändis, 12. kyss


Matematik

Den här veckan har vi fortsatt arbeta med klockan, men nu även gått vidare till digital tid där vi omvandlar tiden från en analog klocka. På våra genomgångar har vi gått igenom, och repeterat, de olika delarna man behöver ha koll på för att kunna tiden samt omvandla tiden från analog till digital. Vi har arbetat med dygnets första halva 00.00-12.00 och även dygnets andra halva, 12.00-24.00. Idag har röda gruppen fått ha matte där vi har sammanfattat vilka olika typer av arbetsområden som täcks inom matematiken inför nationella proven. Vi har sedan repeterat uppgifter i olika delområden som exempelvis sannolikhet, öppna frågor, rimlighet och problemlösning. 


I slutet av nästa vecka kommer vi ha ett avslutande prov för kapitel 2 i matteboken. Träna gärna med era barn om både analoga klockan och digitala klockan. Om ert barn känner sig säker på klockans delar får ni gärna träna på att beräkna tid, exempelvis “Pelle började promenera till skolan kl.11:45 och var framme en halvtimme senare, vad var klockan då?”. 


Tips på samtal/repetition med ert barn:
a) Jag ser att förra veckans grundliga genomgångar om analoga klockan har gett goda resultat men märker att det är svårt för de flesta att omvandla analog tid till digital tid. Den tiden vi har i skolan för att träna på detta räcker tyvärr inte. Det är därför jätteuppskattat om ni kan ta tillvara på varje möjlighet ni kan när ni är tillsammans med era barn att samtala om klockan, med både fokus på analoga klockan och digital tid. Använd gärna en analog klocka där ni utgår ifrån vad klockan är i analog tid, för att sedan omvandla det till digital tid. På det sättet bjuder ni in till samtal om klockans delar samt repetition på det vi arbetat mycket med i skolan kring hur man omvandlar analog tid till digital tid. 

b) Samtala gärna med ert barn om vad den känner kring klockan så att ni själva kan veta vad ni kan lägga lite extra fokus på framöver. 

c) Det finns extra häften för de som behöver/vill träna mer på analoga klockan hemma samt uppdrag på NOMP. 


So

Den här veckan har vi fortsatt arbeta med bronsåldern. Vi har skrivit egna faktatexter utifrån stödord. Vi har även läst tillsammans och svarat på frågor om det vi läst. Barnen har även fått rita ett eget svärd, som var det främsta vapnet på bronsåldern.


NO/Tk

Denna vecka har vi testat våra kulbanor och vi har även börjat komma in på ett nytt spännande område som är elektricitet.  



Engelska

Den här veckan har vi fortsatt arbeta med engelska ord och fraser som kopplas till temat mat. Eleverna har fått vara i par och spela memory med matord samt även leka rollspel där de fått leka restaurang och ta emot matbeställningar av varandra. Det var väldigt uppskattat av båda klasserna! 

Nästa vecka kommer vi ha en liten avstämning kring de arbetsområdena vi arbetat med sedan jullovet. 


Idrott 

Vi kommer arbeta med olika typer av lekar.


Bild
Den här veckan har röda gruppen fått arbeta med optiska illusioner. Vi har tittat på olika kända synvillor/optiska illusioner vilket barnen tyckte var jätteroligt och intressant! Eleverna har sedan fått rita egna optiska illusioner genom att stegvis följa instruktioner. De har även fått använda sina tidigare kunskaper om nyanser och varma/kalla färger i denna uppgift för att förstärka den optiska illusionen. Det var ett väldigt uppskattat lektionsmoment!


Vecka 7
Mån: 

Tis: Idrott blå grupp

Ons:

Tor: Idrott röd grupp, matteprov
Fre: Skridskodag röd grupp, ingen idrott för blå grupp, veckans ord.

Hoppas ni får en trevlig helg!
Hälsningar, pedagogerna i årskurs 3

linnea.sjoo@norrkoping.se
therese.skoldeback@norrkoping.se
vanessa.forsyth@norrkoping.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar